**Noi modificări aduse Legii Educației: Ce prevede noua Ordonanță de Urgență**

Legea Educației din România a fost din nou supusă modificărilor, de această dată printr-o Ordonanță de Urgență (OUG) adoptată de Guvernul Ciolacu. Este a patra intervenție asupra legii, de la promulgarea acesteia și până în prezent, ceea ce atrage atenția asupra instabilității cadrului legislativ din educație și asupra necesității de adaptare rapidă la noi condiții și cerințe. Noua OUG, publicată în Monitorul Oficial pe 25 septembrie, introduce schimbări semnificative, în special în ceea ce privește învățământul superior și, mai exact, programele de studii doctorale.

### Contextul schimbărilor legislative

Modificările Legii Educației au fost adoptate într-un context tensionat în care sistemul educațional din România este supus unor transformări majore, menite să modernizeze și să alinieze învățământul național cu standardele europene și internaționale. Această nouă OUG, identificată prin numărul 112 din 23 septembrie, vine să ajusteze o serie de articole din Legea Deca-Iohannis, promulgată în cursul acestui an. În mod surprinzător, schimbările au fost operate fără o comunicare prealabilă din partea Ministerului Educației, iar ordonanța nu poartă semnătura ministrului Ligia Deca.

Această abordare ridică întrebări cu privire la transparența procesului legislativ și la implicarea actorilor din domeniul educației în dezbaterile și deciziile care vizează schimbări esențiale. Sistemul educațional din România este unul complex și sensibil la schimbări, iar intervențiile frecvente asupra legilor pot genera confuzie și dificultăți de adaptare pentru cadrele didactice, studenți și instituțiile de învățământ.

### Modificările aduse învățământului superior

Ordonanța de Urgență se concentrează pe învățământul superior, vizând în special programele de doctorat. Potrivit OUG 112, programele de studii universitare de doctorat sunt clasificate în două categorii: doctoratul științific și doctoratul profesional. Această divizare este esențială pentru înțelegerea noilor reguli și cerințe impuse de guvern pentru cei care urmează astfel de programe.

#### 1. **Granturile pentru studiile doctorale**

Una dintre modificările semnificative se referă la acordarea granturilor pentru studiile doctorale. OUG specifică faptul că granturile aferente studiilor universitare de doctorat includ bursele pentru doctoratul organizat la forma de învățământ cu frecvență, dar nu și pentru doctoratul cu frecvență redusă. Această diferențiere creează o distincție clară între beneficiile financiare ale celor două forme de învățământ și poate influența opțiunile studenților atunci când aleg forma de desfășurare a studiilor doctorale.

Conform noii legislații, programele de studii universitare de doctorat pot fi organizate atât la forma de învățământ cu frecvență, cât și la forma de frecvență redusă. Această flexibilitate oferă mai multe opțiuni studenților care, din diverse motive, nu pot participa la cursuri zilnice. Totuși, programele cu frecvență redusă nu beneficiază de burse, ceea ce ar putea descuraja înscrierea la această formă de studii, în special în rândul celor care depind de sprijin financiar pentru a-și finaliza doctoratul.

#### 2. **Tipurile de doctorat**

O altă modificare importantă adusă de ordonanță este clarificarea tipurilor de studii doctorale. Legea prevede acum două tipuri distincte de doctorat: doctoratul științific și doctoratul profesional.

– **Doctoratul științific** este cel mai tradițional și urmărește producerea de cunoaștere științifică originală, utilizând metode științifice riguroase. Acesta este considerat baza carierei profesionale în învățământul superior și cercetare. Programele de doctorat științific pot fi organizate la ambele forme de învățământ, cu frecvență și cu frecvență redusă.

– **Doctoratul profesional**, în schimb, este un concept mai nou, care se aplică în toate domeniile, inclusiv în învățământul universitar dual. Acesta are ca scop producerea de cunoaștere originală prin aplicarea metodei științifice, reflecției sistematice sau cercetării aplicative. Doctoratul profesional se concentrează asupra unor creații artistice, performanțe sportive de nivel înalt sau teme de importanță practică și oferă o bază pentru cariera profesională în domenii specifice. La fel ca doctoratul științific, acesta poate fi organizat atât la forma de învățământ cu frecvență, cât și la frecvență redusă.

#### 3. **Impactul asupra studenților doctoranzi**

Modificările aduse prin această OUG vor avea un impact direct asupra studenților doctoranzi, în special în ceea ce privește accesul la burse și oportunitățile de cercetare. Studenții care aleg să urmeze un doctorat cu frecvență redusă vor trebui să își asume costurile integrale ale studiilor, ceea ce poate limita accesul la aceste programe pentru cei care nu au resurse financiare suficiente. În același timp, introducerea și clarificarea doctoratului profesional poate oferi oportunități noi pentru cei care doresc să își construiască o carieră în domenii aplicative, artistice sau sportive.

De asemenea, distincția între doctoratul științific și cel profesional ridică noi provocări pentru instituțiile de învățământ superior, care vor trebui să dezvolte programe distincte, adaptate specificului fiecărei forme de doctorat. Aceasta va implica resurse suplimentare și o reorganizare a curriculumului academic pentru a răspunde noilor cerințe legislative.

### Reacții și controverse

Modificările aduse Legii Educației prin OUG 112 au generat deja controverse, în special din cauza lipsei de transparență cu care au fost implementate. Publicarea ordonanței în Monitorul Oficial fără anunțuri prealabile și fără semnătura ministrului Educației a ridicat semne de întrebare cu privire la procesul de adoptare a acestor modificări și la implicarea factorilor decizionali din sistemul educațional.

Unii experți din domeniu și cadre universitare au criticat schimbările operate, susținând că acestea pot crea inechități între studenții doctoranzi, în special în ceea ce privește accesul la burse și resurse financiare. De asemenea, există temeri că noile reglementări ar putea accentua divizarea între cercetarea științifică și cea aplicativă, în detrimentul unei abordări integrate și colaborative.

### Concluzii

Modificările recente aduse Legii Educației subliniază din nou instabilitatea legislativă din acest sector esențial al societății românești. Guvernul a intervenit pentru a ajusta prevederile referitoare la programele de studii doctorale, însă modul în care aceste schimbări au fost adoptate și comunicate ridică întrebări privind transparența și consultarea publică.

În ciuda acestor aspecte, noua Ordonanță de Urgență oferă oportunități pentru diversificarea opțiunilor educaționale în învățământul superior, prin introducerea clară a doctoratului profesional. Totuși, impactul pe termen lung al acestor schimbări va depinde de modul în care ele vor fi implementate la nivel instituțional și de sprijinul oferit studenților pentru a accesa aceste programe în condiții echitabile.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *