### **Transfăgărășanul și Transalpina: când se închid cele mai spectaculoase drumuri montane din România**

România se mândrește cu două dintre cele mai impresionante drumuri montane din Europa: **Transfăgărășanul** și **Transalpina**. Aceste șosele serpentine, care oferă panorame de vis și o experiență unică pentru șoferi și pasionații de natură, devin inaccesibile pe timpul iernii. Din cauza condițiilor meteorologice extreme și a stratului gros de zăpadă, aceste drumuri sunt închise anual de la mijlocul lunii noiembrie până la sfârșitul primăverii sau chiar începutul verii.

### **Transfăgărășanul – „Drumul printre nori”**

#### **Ce face Transfăgărășanul special?**

Transfăgărășanul, cunoscut oficial sub numele de DN7C, este unul dintre cele mai celebre drumuri montane din lume. Acest drum iconic leagă Muntenia de Transilvania, traversând Munții Făgăraș, cei mai înalți munți din România. Cu o altitudine maximă de 2.042 de metri, în apropierea Lacului Bâlea, Transfăgărășanul oferă priveliști spectaculoase, inclusiv lacuri glaciare, cascade și peisaje alpine.

Construit între 1970 și 1974 din ordinul lui Nicolae Ceaușescu, drumul a fost inițial gândit ca o rută strategică pentru traversarea rapidă a Carpaților Meridionali. Astăzi, Transfăgărășanul este o destinație turistică de renume internațional, atrăgând anual mii de vizitatori. Popularitatea sa a crescut exponențial după ce Jeremy Clarkson, celebrul prezentator al emisiunii *Top Gear*, l-a numit „cel mai frumos drum din lume” în 2009.

#### **Când se închide Transfăgărășanul?**

Deși este o atracție turistică majoră, Transfăgărășanul este accesibil doar câteva luni pe an. În general, șoseaua se deschide la începutul lunii iunie și rămâne practicabilă până la sfârșitul lunii octombrie.

Începând cu noiembrie, porțiunea de mare altitudine, cuprinsă între Bâlea Lac și Bâlea Cascadă, este închisă din cauza zăpezii abundente și a riscului ridicat de avalanșe. În această perioadă, accesul este permis doar pe segmentele inferioare ale drumului, iar vizitatorii pot ajunge la Lacul Bâlea doar cu telecabina.

**De ce se închide drumul?**
– **Zăpezi abundente:** Stratul de zăpadă poate atinge câțiva metri, ceea ce face dificilă curățarea și întreținerea drumului.
– **Vreme extremă:** Temperaturile scăzute, vânturile puternice și riscul de alunecări de teren cresc pericolul pentru șoferi.
– **Siguranța șoferilor:** Porțiunile înguste și curbele abrupte sunt deja dificile pe timp de vară; iarna, acestea devin aproape impracticabile.

### **Transalpina – „Drumul Regelui”**

#### **Ce face Transalpina unică?**

Transalpina (DN67C) este cea mai înaltă șosea din România, atingând o altitudine impresionantă de 2.145 de metri în Pasul Urdele, din Munții Parâng. Drumul leagă Novaci (județul Gorj) de Sebeș (județul Alba) și este cunoscut pentru peisajele sale uimitoare, fiind una dintre cele mai spectaculoase șosele din Europa.

Denumirea de „Drumul Regelui” vine din perioada interbelică, când regele Carol al II-lea a finanțat modernizarea acestuia. Transalpina a fost utilizată inițial ca drum militar, dar astăzi este o atracție turistică majoră, preferată de șoferi, motocicliști și turiști dornici de aventură.

#### **Când se închide Transalpina?**

La fel ca Transfăgărășanul, Transalpina este închisă anual pe timpul iernii. În general, drumul devine inaccesibil începând cu mijlocul lunii noiembrie, iar redeschiderea sa are loc în mai sau chiar iunie, în funcție de condițiile meteo.

Transalpina este considerată mai dificilă decât Transfăgărășanul din cauza lipsei parapetelor de protecție în multe zone. Curbele strânse și serpentinele abrupte cer o atenție sporită din partea șoferilor. Iarna, aceste dificultăți sunt amplificate de stratul gros de zăpadă și de vizibilitatea redusă.

**Factori care influențează închiderea drumului:**
– **Altitudinea mare:** Transalpina se află la o altitudine mai mare decât Transfăgărășanul, ceea ce face ca zăpada să se așeze mai devreme și să se topească mai târziu.
– **Lipsa parapetelor:** Siguranța șoferilor este o prioritate, iar porțiunile fără parapete devin extrem de periculoase în condiții de gheață și zăpadă.
– **Accesibilitatea limitată:** Curățarea drumului este o provocare, mai ales în Pasul Urdele, unde stratul de zăpadă poate atinge câțiva metri.

### **Ce spun autoritățile?**

Decizia oficială de închidere a drumurilor este luată de **Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR)**. Autoritățile monitorizează constant condițiile meteorologice și starea drumurilor pentru a asigura siguranța participanților la trafic.

CNAIR anunță închiderea oficială prin comunicate publice și actualizează informațiile pe site-ul oficial și în presă. De asemenea, semnalizarea rutieră de pe teren informează șoferii despre restricțiile impuse.

### **De ce merită să vizitezi aceste drumuri vara?**

Chiar dacă Transfăgărășanul și Transalpina sunt inaccesibile iarna, sezonul cald oferă ocazia perfectă pentru a le explora. Ambele drumuri oferă experiențe unice, de la peisaje montane spectaculoase până la senzația de libertate pe care o simți conducând prin serpentinele lor.

**Puncte de atracție de-a lungul Transfăgărășanului:**
– **Lacul Bâlea:** Un lac glaciar impresionant situat la cea mai mare altitudine a drumului.
– **Cascada Bâlea:** Una dintre cele mai spectaculoase cascade din România.
– **Cetatea Poenari:** Ruinele unei fortărețe istorice legate de legenda lui Vlad Țepeș.

**Puncte de atracție de-a lungul Transalpinei:**
– **Pasul Urdele:** Cel mai înalt punct al șoselei, oferind priveliști de neegalat.
– **Stațiunea Rânca:** O destinație populară pentru sporturile de iarnă și drumeții.
– **Peisajele alpine:** Văi adânci, creste muntoase și pajiști întinse.

### **Concluzie**

Transfăgărășanul și Transalpina sunt bijuterii ale infrastructurii rutiere din România, atrăgând anual mii de turiști datorită peisajelor lor spectaculoase și a provocărilor pe care le oferă șoferilor. Închiderea lor pe timp de iarnă este o măsură necesară pentru siguranța publică, dar aceste drumuri își păstrează farmecul și așteaptă cu nerăbdare vizitatorii în sezonul cald.

Indiferent dacă ești pasionat de condus, fotografie sau drumeții, aceste drumuri oferă o experiență de neuitat și sunt o dovadă a frumuseții naturale a României. Așa că, odată ce se redeschid, pregătește-te să descoperi „Drumul printre nori” și „Drumul Regelui” în toată splendoarea lor!